Blog
2014 25 Jul

2 in 1: SEO si Relatiile Publice

Desi am mentionat asta si intr-un articol precedent, o sa ma repet din simplul motiv ca aceasta informatie e critica in dezvoltarea unei campanii SEO de succes: Google face tot posibilul pentru a face din SEO un concept ce vine in ajutorul utilizatorului, si nu unul menit sa il insele. Algoritmul devine mai inteligent si mai transant cu tehnicile indoielnice de a face SEO pe zi ce trece, punand accent pe link-urile naturale, pe continut scris pentru utilizator si pe o structura intuitiva a meniului.

Astfel, SEO devine o denumire generala pentru totalitatea actiunilor care duc la dezvoltarea completa si intretinerea unui business online – Web Development profesional, continut amplu si de calitate, Social Media, Relatii Publice (PR – de la englezescul “Public Relations”) si asa mai departe. Atat programatorul, cat si content writer-ul si ceilalti profesionisti implicati in acest proces  trebuie sa aiba cunostinte primare din celelalte “discipline”. Urmand aceasta reteta, SEO devine un bonus extrem de satisfacator al tuturor acestor activitati, si asta incearca si Google sa faca din promovarea online.

Adevarul este ca o campanie de promovare online sau de Social Media de calitate nu este altceva decat campanii de PR online. Orice specialist in Social Media Marketing interactioneaza in decursul unei zile cu jurnalisti, bloggeri sau persoane cu influenta in nisa pe care o promoveaza si asta inseamna PR. Tot PR inseamna si guest post marketing-ul sau contactarea webmasterilor pentru o mentiune pe site sau blog, pentru un link in sidebar sau chiar si o colaborare.  Toate aceste strategii contribuie la imbunatatirea prezentei si a imaginii online, fiind corespondente ale unei campanii de PR in offline.

Avantajul principal al acestui corespondent este ca, desi tehnologiile sunt intr-o continua evolutie, psihologia umana ramane aceeasi, ceea ce inseamna ca reactia publicului tinta la o campanie online este extrem de similara cu reactia la una offline.

Bineinteles, asta nu inseamna ca doar specialistii in PR pot face SEO cu adevarat de calitate pentru ca, la urma urmei, expertiza in domeniu si tehnicile folosite in online al unui specialist SEO au fost castigate de-a lungul a multor ani de incercari, greseli, succese si obseratii privind evolutia acestui domeniu. Cu toate acestea, expertii in SEO care implementeaza strategii de PR in campaniile lor de promovare online se bucura de un succes mai mare.

Strategiile de PR in SEO

Cel mai important lucru pe care trebuie sa il stii este ca PR e o arta, nu o stiinta exacta. Daca pentru a crea un site sau a-i forma link-urile exista niste proceduri stricte de urmat, dezvoltarea unei campanii de PR necesita creativitate si ingeniozitate. Cu toate acestea, si strategiile de PR se bazeaza pe niste pasi prestabiliti:

1.Stabilirea obiectivelor

Desi in aparenta PR inseamna atragerea atentiei asupra unui business si popularizarea acestuia, o astfel de campanie trebuie sa aiba in vedere obiectivele de marketing ale companiei; dezvoltarea unei campanii facand abstractie de acestea inseamna o risipa de resurse financiare si intelectuale.

Aceeasi conditie se aplica si in optimizarea SEO, cand sunt stabilite cuvintele cheie pentru care se va optimiza un site. Este inutil sa optimizezi un magazin online care comercializeaza imbracaminte casual pe sintagma “rochii de seara” doar pentru ca are foarte multe cautari lunare, iar acest lucru este drastic penalizat de Google.

Cateva exemple de obiective specifice care duc la crearea unei campanii eficiente de PR:

  • Fidelizarea clientilor, sau a unui sector specific de clienti
  • Promovarea aplicatiilor mobile
  • Promovarea unor caracteristici proprii serviciilor sau produselor comercializate (cea mai mare viteza la internetul pe mobil, cele mai rezistente biciclete, etc.)

2.Identificarea publicului tinta

Pentru a crea o campanie de PR de succes, trebuie sa stii cui te adresezi. Este inutil sa promovezi viteze mari pentru internetul mobil persoanelor trecute de 60 de ani, intrucat un segment extrem de mic dintre acestia beneficiaza de un smartphone . In schimb, te poti orienta catre studenti, tineri si oameni de afaceri care isi doresc viteze mari si trafic consistent pentru a comunica sau a descarca fisiere.

La fel ca si in PR, in promovarea online publicul tinta va defini metodele, contextul si canalele prin care campania va da cele mai bune rezultate.

3.Contextul si mesajul campaniei

Un alt element important in dezvoltarea unei campanii de PR este pozitionarea brand-ului pe piata si abordarea publicului tinta. Aici, variabila principala este produsul pentru care se face campania sau nisa pe care activeaza business-ul. In timp ce unele necesita o abordare pragmatica, altora li se potriveste mai bine abordarea personala, bazata pe experiente si evenimente general valabile sau o abordare umoristica.

Aceleasi conditii se intalnesc si in SEO pentru ca, la fel cum am mentionat si la inceputul acestui articol, mesajul este mult mai important decat canalul prin care utilizatorul primeste o informatie.

Pentru exemplul precedent al magazinului de imbracaminte casual, de succes poate fi o abordare joviala, umoristica sau bazata pe experienta personala (care, eventual, sa puna accent pe confort).

4.Lista Media

Lista Media este reprezentata de canalele si persoanele cele mai in masura sa sprijine campania. Acestea pot fi publicatii online sau offline, artisti sau persoane publice, redactori si copywriteri de profil si asa mai departe. Bineinteles, cand creezi lista de media trebuie sa ai in vedere si publicul tinta, impreuna cu preferintele si particularitatile sale.

O conditie esentiala este ca acest sprijin sa para cat mai natural, ceea ce inseamna ca trebuie sa identifici persoanele publice care ar aprecia brandul tau chiar si fara sa fie platite pentru a il sustine.

Pentru magazinul nostru online de imbracaminte casual, lista media ar fi formata din:

  • Reviste dedicate adolescentilor si tinerilor
  • Artisti de renume national care au un stil vestimentar similar (de exemplu, Smiley)
  • Redactori si copywriteri care se incadreaza in publicul tinta si care vor scrie cu placere despre acest subiect
  • Bloggeri care se incadreaza in publicul tinta sau care au ca subiect general moda
  • Campanii pe retelele de socializare
  • Site-uri relevante care sa afiseze bannere cu link catre magazin

5.Comunicatele de presa si startul campaniei

Ultimul pas este dezvoltarea comunicatelor de presa si lansarea efectiva a campaniei. Daca uneori poate fi folosit acelasi comunicat pentru mai multe canale online si offline, alteori acestea vor necesita abordari diferite in functie de segmentul publicului tinta care urmareste fiecare canal.

In online, asta implica si dezvoltarea campaniilor de promovare in Social Media (Facebook Ads este cel mai cunoscut exemplu). Pentru magazinul nostru online de imbracaminte casual, vom avea nevoie de un singur model de comunicat de presa, dar de texte diferite pentru campaniile din retelele de socializare si, poate, cateva bannere pe site-uri de profil.

Chiar daca promovarea unei afaceri in online si offline necesita energie si resurse materiale, beneficiile unor astfel de campanii sunt nemasurabile. In doar cateva luni iti poti stabiliza afacerea si poti ajunge la un flux stabil de comenzi, dar mai mult decat atat, iti poti crea un brand si un renume. 

scris de

Anca Ionescu seo executive