Blog
2014 13 Oct

Ce este ROI in SEO?

Return on investment (ROI) este ceea ce isi doreste orice client de la o agentie specializata in servicii SEO. Este ceva usor de calculat daca faci advertising PPC (Pay-Per-Click). Daca incasezi mai mult decat cheltuiesti, mai mare decat costurile ridicate de managementul PPC si costul produselor, atunci clientul primeste ROI. Este simplu sa stabilesti valoarea acestuia in cazul PPC-ului, dar lucrurile nu sunt la fel cand vorbim de SEO.

Agentiile de search marketing care asigura servicii SEO raporteaza valoarea ROI in mai multe moduri. Abordarea cea mai obisnuita fata de ROI SEO este ranking-ul in motoarele de cautare. Daca o companie poate face ca o copanie sa aiba rezultate bune in SERP-urile organice (search engine results page), de multe ori axandu-se pe cateva cuvinte cheie scurte, atunci aceasta si-a facut treaba. Din pacate, acesta nu este exact ROI SEO. In schimb, este un trofeu care poate chiar sa nu valoreze foarte mult.

Eroarea termenilor scurti de cautare este presupunerea ca asigura ROI. De exemplu, daca o companie plateste 5000$/luna unei agentii specializata in SEO pentru a construi si a mentine expresii cheie scurte care sa rankeze, agentia poate raporta acele rezultate ca ROI. Unele agentii si-au obisnuit clientii sa creada ca SERP-urile scurte care rankeaza bine sunt ROI, dar nu este adevarat.

Destul de des, clientii au deja unele expresii cheie scurte care au rezultate bune in SERP. Ei tin foarte mult la aceste cuvinte cheie si cred ca pur si simplu ocupand primul sau al treilea loc in rezultatele de cautare, site-ul lor va profita de pe urma acestui lucru. Cu toate acestea, daca ne uitam mai bine putem observa ca lucrurile nu stau asa. SERP-urile scurte pot suferi din cauza faptului ca sunt prea cuprinzatoare, generale. De exemplu, un site poate avea rezultate bune pentru ‘pantofi negri’, dar asta nu inseamna neaparat ca persoanele care vor sa cumpere pantofii vor cauta folosind aceasta expresie. In schimb, traficul targetat ar putea sa caute ‘cel mai bun prêt pentur pantofi negri’ mai des. Daca acesta este cazul si daca site-ul nu are rezultate bune pentru cuvintele cheie luni si targetate, atunci SERP-ul scurt devine inutil.

Acelasi concept se aplica si in cazul traficului ce vine de pe link-uri partenere, link-uri postate pe alte site-uri care duc spre site-ul tau. O campanie de link building de succes poate poate dobandi multe link-uri inbound de calitate catre site-ul clientului si se pot imbunatati SERP-urile scurte. Totusi, daca aceste trimiteri nu aduc trafis targetat si daca doar sustin cuvinte cheie scurte care nu au rezultate bune, atunci nu se poate raporta vreun fel de ROI.

Anatomia adevaratului ROI SEO

Adevaratul ROI SEO implica atragerea traficului targetat din SERP, indiferent de lungimea cuvintelor sau expresiilor cheie. De asemenea, include traficul redirectionat targetat (care vine din link-urile de pe alte pagini). Trafic targetat inseamna trafic, care indeplineste scopurile site-ului. Printre acestea se pot numara :

  • Subscrierile
  • Trafic repetat
  • Implicarea in comunitate
  • Inregistrarile
  • Inscrierea la newsletter
  • Cumparaturi.

Ce este dificil la raportarea ROI pentru SEO este ca trebuie sa faci legatura dintre link-urile care s-au construit si traficul trimis de catre site-uri si motoare de cautare si apoi sa faci conexiunea intre datele acestea si rezultatele de conversie. Desi Google Analytics te poate ajuta in acest proces, tot este dificil sa sincronizezi aceste lucruri, sa le analizezi si sa faci un raport pe baza datelor.

Adevaratul ROI pentru SEO poate arata cat de eficienta este o campanie SEO. De exemplu, daca o campanie se concentreaza pe construirea link-urilor pe forumuri care creaza un link catre pantofi de pe magazinul online al clientului, atunci un raport ROI pentru SEO ara rata succesul acele campanii. Acest raport ar putea include o lista de link-uri inbound care au rezultat in cumparaturi, incluzand detalii privind traficul organic de pe motoarele de cautare care are legatura cu nisa respectiva (cuvinte cheie identice sau similare folosita in textul ancora sau in continutul paginilor pe care s-ar construit link-uri) care a rezultat in cumparaturi.

Fiecare raport ROI pentru SEO ar trebui sa se axeze pe urmatoarele elemene cheie :

  • Conversiile datorate strategiei
  • Cresterea conversiilor in timp
  • Conversiile legate de traficul de pe motoarele de cautare
  • Cresterea traficului din motoarele de cautare
  • Cresterea utilizatorilor unici si a traficului.
scris de

Ioana Pretorian seo executive